March 05, 2014

Luahan Hati Seorang Penulis Yang Tak Berapa Nak Amatur Sangat

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Jari jemari ini rindu nak menulis. Banyak kisah-kisah yang ingin dikongsi. Tapi........ kekangan masa menjadi penghalang seterusnya membiarkan blog ini kesunyian tanpa kunjungan. Ececece.... Macam la ramai yang baca blog ni.hihi

Gatal nak menulis tapi tak tahu nak tulis topik apa..hahaha.Time berkobar-kobar nak menulis ni takde pulak idea datang. Time takde masa nak menulis masa tu mencurah-curah idea datang..Aiyyakk!... But, bukan senang nak menulis tau!... One word or one sentence yang kita tulis, kalau orang baca dan percaya, kita akan dapat saham!..Eipp eippp!..Bukan saham duit tu. Tapi saham di akhirat kelak!.. Wohaa!

Sebab tu kalau kita nak menulis for public reader, kita kena tulis sesuatu yang bermanfaat... Contohnya kalau kita tulis resepi AYAM MASAK MERAH. Orang search dan jumpa blog kita kemudian diorang amalkan dan ikut macam resepi yang kita tulis tu. Dah la buat ikut resepi kita, pastu menjadi pulak!.. Hubby pulak makin sayang kat dia. Oh! Tak ke anda rasa bangga resepi yang anda share tu boleh mengeratkan kasih sayang dua orang insan yang mungkin sebelum ni bergaduh?!... Kita mungkin tak tahu, tapi ALLAH S.W.T tahu!....Itu menunjukkan apa yang kita share tu berguna dan boleh dipakai!..Itulah yang dinamakan SAHAM!... Even bila kita meninggal kelak, dan andainya blog kita masih wujud, orang awam search dan amalkan setiap apa yang kita share, MasyaAllah, dah berapa banyak saham yang kita dapat sebagai bekalan di akhirat kelak?!.... 

Itu kalau apa yang kita share tu bermanfaat dan berguna. Cuba kalau apa yang kita tulis tu tentang gosip, fitnah, kutuk mengutuk atau yang seangkatan dengannya?. Apa akan jadi kalau orang yang membaca tulisan kita tu percaya, kemudian diorang sebarkan kepada orang lain sedangkan kita sebagai penulis pun tak tahu benda yang kita share tu betul ke tak?!... MasyaAllah, dah berapa banyak dosa yang kita dapat hasil daripada satu ayat yang kita tulis tu??!... Nauzubillahi min zalik.. Mintak dijauhkan semua ni...

Kadang-kadang saya risau jugak kalau-kalau apa yang saya tulis hari ini dan sebelum-sebelum ini menimbulkan fitnah. Benda kecik kadang-kadang kita tak perasan. huhu..Saya mohon maaf andai ada entri-entri saya sebelum ni yang ter"umpat" ke, ter"gosip" ke... Mungkin saya kena kaji dan semak balik apa yang saya dah tulis sebelum ni. Saya taknak setiap hari saya diekori dosa-dosa yang saya tak perasan saya dah buat. Astaghfirullah... Moga Allah lindungi kita yang kadang-kadang alpha..

Kadang-kadang saya suka tulis apa yang terlintas kat fikiran ni dalam memo kat telefon.. Nanti senang nak transfer masuk blog...hihi

Ok la...Itu saje luahan hati ni. Lepas gian nak menulis sebenarnya ni...hahaha... Bila la agaknya boleh menghasilkan sebuah buku.. Mungkin novel cinta, mungkin buku motivasi atau mungkin buku ilmiah. Who knows kan one day buku-buku yang ditulis oleh Tengku Noraisyah Tengku Zahari terjual laris di Malaysia...Hahahaha... Perasan giler!... But, that is my impian actually!.... Banyak betul impian saya ni kan? Nak buka kedai kek la, nak buka nursery pokok la, nak buka tuisyen la, nak tulis buku la...Haiyaa.... Entah bila nak capai pun tak tahu...hihi

Nak seribu daya, tak hendak seribu dalih... Betul tak?!


Oh, lupa!...Impian yang paling penting buat masa terdekat ni adalah impian nak KURUS!.... hihi... 


Makin stress makin banyak makan.... Aiyakkk!



SEKIAN









p/s: Credit to Dr. Ruzaimi bin Mat Rani diatas forum bual bicara Media Kesenian Dalam Penulisan Buku pada 28/02/2014 (minggu lepas)...Adore him. Wish one day boleh jadi macam dia... InsyaAllah

No comments:

Post a Comment

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI