October 31, 2012

Tragedi 29 Oktober 2012

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Dulu saya pernah buat entri pasal tragedi...KLIK SINI.....Tragedi tu berlaku pada hari Krismas tahun lepas (2011)....

Dan selepas setahun, berlaku lagi kejadian yang tak pernah saya ingini berlaku....huhuhuhu



29/10/2012


10.30 Pagi

Saya dan mama keluar dari rumah menuju ke bandar Pasir Mas

Tempat pertama dituju : Mira Optometrist - Baiki spek ma

Tempat kedua dituju: Klinik Phone - Bayar bil internet

Tempat ketiga dituju : BSN - Amik duit

Tempat keempat dituju: Pasar - Beli lauk pauk (saya hanya tunggu dalam kereta sebab takde parking)

Keluar dari pasar, saya ternampak sebuah kereta (Grand Livina kalau tak silap) rosak teruk bahagian depan kereta. Masa tu saya cakap ngan ma " Ma, tengok keto tu, mesti langgar something sapa jadi lagu tu."

Ma pulak angguk kepala je...



Tempat kelima dituju: Gerai jual surat khabar depan bangunan Air Kelantan Sdn. Bhd

Tempat keenam dituju: Kedai jual telur ayam sebelah kedai emas..(tak ingat nama kedai tuh) - sementara tunggu mama keluar beli telur, saya baca paper Metro yang dibeli.

Muka depan Metro semalam pasal eksiden.Tapi saya tak baca..Saya baca muka kedua iaitu berita di Dungun tentang seorang pakcik hampir putus jari masa nak tumbangkan seekor lembu untuk di korbankan.


dan......


Yeayy!!!.....Balik RUMAHH!!!




Masa tu lebih kurang pukul 11.45 pagi..

Perjalanan pulang ke rumah lancar. Saya bercerita pada ma tentang berita yang saya baca tadi. Kami berbual macam biasa...


Tiba di roadblock depan kedai jual ayam kat Kampung Kubang Badak ( 800 meter dari tempat kejadian yang bakal berlaku), saya di tahan polis..Ingatkan apa, rupanya nak bagi salam jerr!...huhu..


Dan, kami meneruskan perjalanan pulang ke rumah yang hanya tinggal lebih kurang 2.5 kilometer lagi..

Dalam jarak 400 meter hampir tiba di simpang 4, kami nampak sebuah motor tiba2 buat pusingan U sebab nak lari dari sekatan polis.

Saya cakap kat ma : " Ma, tengok dio tu, nok lari ko polis la tuu!"
Ma balas : " Mesti ado hok tok cukup syarat la tuu"

Kami berdua cuma senyum melihat lelaki muda yang berada di hadapan sebelah kanan kereta kami.....



TIBA-TIBA......dari jauh (lebih kurang 100 meter nak sampai di simpang 4), saya nampak sebuah kereta Iswara dari jalan di simpang sebelah kanan saya, memecut laju. Kemudian saya tengok, kereta Wira di jalan bertentangan dengan jalan saya pun pecut laju...

Ma cakap: "Ya Allah, laju nya keto putih tuu!"




Masa tu, terdetik dalam hati saya " Ya Allah, ada sesuatu yang akan berlaku!"....Hati saya rasa berdebar tiba-tiba.


Sesaat selepas saya free gear sebab nak berhenti, (tak ingat dah angkat handbrake ke belum), ..........DUMMMMMMMMMMM!!!!!!!!!!!!.......


Kami di HENTAM!!




Saya pejam mata rapat-rapat...!...Tekan break kaki sekuat hati.

Kami berdua menjerit!...YA ALLAH!!!

Berapa kali saya menyebut "Ya Allah!! Ma!!...Ya Allah!! Ma!!"...sebab saya risaukan keadaan ma masa tu...


Sekelip mata, saya tengok kereta Wira tiba-tiba berada di belakang kereta saya dan kereta Iswara di sebelah kanan kereta saya dan motor tercampak di sebelah kiri...


Saya dan ma menggigil...Kami menangis.....Dalam menangis2 tu, teringat nak call family...Dengan tangan menggigil, kami pegang fon masing2 cari no fon family terdekat......

Ma call Abah..Sekali call Abah tak jawab..Makin meraung ma...Kali kedua call baru Abah jawab....Saya pulak call kakak sulung..Lebih 3 kali call dia tak jawab..Pastu call adik lelaki, nasib baik dia jawab..Lepas tu teringat nak call "Mr.H".....Masa tengah calling2 tu kami duk dalam kete lagi..Takut nak keluar...hihi

Lepas call dia, saya nampak pemandu kereta Wira keluar dari keretanya dengan berdarah-darah bagai menuju ke pemandu kereta Iswara...Di cengkamnya baju si pemandu Iswara, penumbuk di angkat........dan........Saya tak sanggup melihat aksi tu!....huhu

Apa yang saya dengar cuma : " BODO LA MU NI !!...BAKPO MU TOK BERHENTI NYO!!!!"




Beberapa saat kemudian, orang ramai mula megerumuni kawasan kejadian.


Saya dan Ma di minta keluar dari kereta...Dengan kaki yang menggigil kami cuba melangkah keluar....Pintu sebelah saya memang susah nak buka...Lepas tolak sekuat hati baru boleh buka......(Alahai...Rosak kete aku!...huhuhu)












Keluar dari kereta, kami duduk atas divider kat tengah2 jalan....Cuaca masa tu panas sangat2....Sampai sunburn kaki dan tangan saya...hihi...

Datang sorang, tanya camne bleh jadi..Saya pun cerita la...Pastu datang orang lain pulak, cerita lagi...Pastu datang lagi orang lain...Datang dan pergi sampai jenuh nak cerita...huk3

Lama jugak duduk kat tempat kejadian sebab nak setel towing kereta apa semua...eksiden pukul 12...pukul 2 lebih baru gi report kat balai..

Nasib baik ada Mr.H ngan kawan2 dia.....Kalau tak, tak tahu la camne...Abah lagi la terpinga-pinga...Dia tak pernah alami benda2 macam ni...Nak gi report, nak setel claim insuran, nak baiki kereta, dia tak pernah dan tak tahu nak buat camne...Sian abah..huhuhu


Gi balai polis, buat report..(Saya pergi dengan Mr.H dan sorang kawan dia, Sorang lagi kawan Mr.H tunggu kereta saya di towing. Mama pulak balik rumah dengan kakak saya..Abah pulak balik sekolah dan tunggu adik2 balik)....

Dekat sejam jugak duk dalam tu...Sedang saya tengah bagi keterangan bersama Mr.H, datang sorang Sarjan. Dia cakap : "Eh, awok kan hok accident tadi?!"...Saya jawab,"Ya saya"...Dia balas, "Bakpo masa awok teriok (nangis) tadi napok comey?.."........Merah padam muka saya...Dalam hati : "Hish!...cakap kemain berkias!..cakap je la muka aku dah serabai giler sekarang ni!..huhu".



Macam ni la report yang saya buat...Dah la bagi timing salah..Patutnya kul12..Tapi saya cakap kul11.30...hahaha..



Setel urusan tu, Mr.H dan kawan2 nya pun hantar saya balik rumah...


Sampai rumah, cek kat badan....Hmm....Ada lebam kat dada dan betis...Nasib baik takde luka...Alhamdulillah....


Syukur kami berdua selamat...Tapi Ma masih terkejut..Sian ma....huhuhu....Rasanya dalam kemalangan melibatkan 4 buah kenderaan ni, takde pun yang meninggal...Cuma yang parah pemandu motor (dengar2 cite dia patah kaki) dan pemandu kereta Wira (luka di kepala dan seluruh badan).



Hmmmm.....Benar lah apa yang saya mimpikan sebelum ni..........kat ENTRI NI

Apapun, ajal maut ditangan Tuhan...Kita hanya mampu merancang...Tapi hanya DIA yang menentukan apa yang terbaik buat kita....Sentiasa la berdoa kepada ALLAH....dan.....sentiasa baca doa sebelum memandu tau!!...hihi





SEKIAN

2 comments:

  1. ya allah teruk nya accident ni...sian cik DBL...sabar erk..ada hikmah di sebalik semua ni....alhamdulillah chah dgn ma chah xde apa2 kecederaan yg serius...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.....tu la kak ana...sian Cik DBL kena masuk wad...huk3

      Delete

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI