December 28, 2012

Best Ke Amik Master??

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Alhamdulillah.....Selesai sudah pembentangan PROJEK SARJANA 2...dan...In Sha Allah,  7-10hb Januari 2013 final exam, lepas tu 1-28hb Februari 2013 Latihan Mengajar dan lepas tu, I'm officially jadi PENGANGGUR buat kali ke-2!....huhu.....Apapun, harap-harap la tak lama tanam anggur...Ya Allah murahkanlah rezeki ku...amin...


Hmmm....Cerita pasal master ni, ramai yang tanya saya.....

"Best ke amik master?"
"Susah tak amik master?"

dan ayat yang paling kerap didengar.....


"Untung laa dah ada master"



Hmmm.......Actually, bagi saya....Master or Degree or Diploma or whatever...sama saja.......Selagi orang tu tak dapat kerja dan tak guna kelayakan dia, selagi tu kelayakan yang ada tu macam tak berguna pulak....

Rezeki semuanya terletak di tangan TUHAN....Kadang-kadang, orang yang hanya ada SPM je boleh ada restoran ada syarikat besar! Yang tak sekolah pun boleh ada bisnes!...Wohaa...Semua ni tak mustahil kan??

Apa yang penting adalah.....KEYAKINAN + USAHA + TAK PERNAH PUTUS ASA + PERCAYA dan yang paling penting....TAK LUPA PADA PEMBERI REZEKI....In Sha Allah semuanya berpihak pada kita...Betul tak??...hehe



Eh....Maaf la...Saya selalu macam ni...Lari dari topik asal pulak...hehe

Ok...Saya jawab soalan ni..."Best ke amik master?"


Hmmm.....Sepanjang hampir setahun setengah saya ambik Master @ Ijazah Sarjana ni, Ok la...Not bad...I've learn banyak perkara...and I've met ramai kawan ( yang pasti mereka dari kalangan yang lebih tua dari saya!!)...Wohhaa

Oit...Bajet sungguh macam ko sorang je yang paling muda!!...Eh, betul apa...Dalam kelas saya yang paling muda tau!...hehe


Best sebenarnya amik master ni sebab a lot of things we have to do it by our own self!...Kena lebih berdikari..Tapi kadang-kadang tu rasa terbeban jugak..huhu...And u knows....Sebenarnya semakin tinggi ilmu seseorang, mereka akan semakin rasa rendah diri!!.....
Kenapa??....
Sebabnya, semakin mereka belajar, semakin banyak ilmu didalami, semakin terserlah anugerah yang diberikan oleh Maha Pencipta..Bila buat research, banyak perkara yang dirungkaikan...Sebab tu ramai ilmuan yang sebelum ni bukan Islam, masuk Islam sebab mereka tahu, ilmu ni sangat-sangat luas...Betapa kerdilnya diri kita dimata Pencipta...Subhanallah

So, walau sebanyak mana sijil yang kita ada, jangan pernah merasa riak! Jangan ingat dah dapat 1 sijil, diri kita tahu segala macam perkara kat dunia ni.....


Ok dah, dah....Dah macam ustazah pulak ya..hehe


Saya ambil master pendidikan teknik dan vokasional...Bidang degree saya dulu senibina...Macam dah lari jauh pulak kan?..hehe...Ramai jugak yang tanya, kenapa tak teruskan bidang senibina je..Nanti boleh jadi arkitek!...Jawapan saya, "Saya tak mampu"....Rasa dah tak larat nak pikir design...Tak larat nak menghadap komputer 24 jam untuk siapkan 1 plan..Lagipun, saya rasa saya tak sekreatif orang lain...hehe

So, i've decided to be a TEACHER!

Orang kata, jadi guru ni, bertuah...Kenapa??...Sebab ilmu yang kita ajar, akan diamalkan oleh anak-anak murid kita hingga ke akhir hayat mereka...So,maknanya ibadah kita sentiasa berterusan..Betul tak??...Untungnya jadi seorang pendidik ni..

Jom kawan-kawan!...Sambung master...Lepas tu sambung PhD pulak...hehe....Saya ada jugak berniat nak sambung PhD...In Sha Allah kalau diberi peluang, saya akan sambung...Tapi, mungkin lepas kahwin kot!...Amboi..Kahwin pun entah bila lagi ni..hehe..

Ok la...Saya sebenarnya boring ni...Nak balik kg, tiket habis....Sedih...... =(



Gambar selepas pembentangan semalam (27/12/2012).....Mata nampak sangat bengkak sebab tak cukup tidur...huhu...Baju yang saya pakai tu sebenarnya baju makcik saya zaman muda-muda dulu...Rasanya dah 20 tahun yang lalu. Entah-entah umur baju ni dah sebaya saya!...Wohaa!......Mak saya bagi lepas terjumpa baju ni masa kemas rumah arwah nenek saya bulan lepas...Nasib baik muat..hehe





Ok la....Itu saja celoteh saya....Masih berharap moga tiket balik kg ada untuk malam esok....Kalau takde juga, tak balik dah kot...Tunggu habis final nanti...huhuhu.....T_T









SEKIAN





No comments:

Post a Comment

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI