December 21, 2012

Cerita Di Sebalik Ketiadaan Letrik!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Amboii....Sempat lagi haku update blog pada saat-saat genting ni...Oh PS....Serabutnya kepala ni....huhuhu


Ok..Dah!!...
Lupakan kejap pasal Projek Sarjana tu...Mari baca entri ni dulu.....hehe

Semalam, 20/12/2012 adalah hari cuti sempena Hari Hol Sultan Johor...So seluruh Johor ni cuti la....Eh! Jangan tanya saya apa itu Hol sebab saya sendiri tak tahu apa benda tu..Yang saya tahu cuma CUTI!!....hahaha

Tapi.....Dah la hari cuti, letrik pun nak cuti jugak kot!!....huhu

Hari Isnin (17/12/2012), balik je dari kelas, kami dapat notis dari TNB


HENTI TUGAS SISTEM VOLTAN TINGGI (11KV)
Masa: 10.00 am hingga 7.00 pm

Taman Pintas Jaya termasuk sekali!...huhu


Sedih betul masa dapat notis ni...Macam menyusahkan je..Dah la tengah busy dengan PS, tiba-tiba nak off letrik pulak!...Macam mana nak on laptop, pasang lampu, pasang kipas, internet dan sebagainya yang berkaitan ngan letrik!...Nanti panas, peti ais berbau, takleh online!!...huhu

Redha je la.....


Hmmm....Kita baru diuji dengan takde letrik dalam tempoh tak sampai 12jam pun...Tapi, dah merungut-rungut....Cuba pikir macam mana la orang yang takde elektrik kat rumah dia...Lagi susah hidup mereka...Nak study pun guna pelita je...Ohhh.....Sedihnya......Insaf...  T_T

So, lepas ni...Kalau kita sedih ke kecewa ke, cuba la pikir kesedihan orang lain...InsyaAllah automatik kesedihan yang kita rasa tu akan hilang begitu saja dan bertukar dengan rasa bersyukur....Ohh....Sungguh hebat perancangan ALLAH.......Subhanallah..




Ok, kita teruskan cerita tadi.....terEMOSI kejap...hehe



Bila dah takde letrik lebih kurang kul11 lebih (delay 1 jam lebih), kami satu rumah pun mula la kepanasan, kesesakan nafas dan keberpeluhan ...Maklumlah rumah taman...Kalau duk kampung lagi best....Boleh je buka tingkap seluas-luasnya...Biar angin masuk..Takde gril bagai macam kat rumah taman ni...Dan yang penting, tak risau pencuri masuk!.....Oh, rindu pulak kat handbag dan spek rayban yang kena curik tuh!..Cilaka sungguh engkau wahai pencurik!!...huhu


Disebabkan takde letrik, nak buat keje pun susah sebab laptop hanya mampu bertahan paling lama 2 jam lebih je..So, kami pun pergi la meronggeng ke BP Mall.....Pakai baju yang tak perlu digosok dan nasib baik ada tudung yang dah sedia digosok!...Wohaa!


Sebenarnya bukan nak cerita sangat pasal pergi BP Mall tu...Takde benda yang menarik pun nak diceritakan pasal tu sebab kami pergi buang masa je kat situ sementara tunggu letrik ada balik...hehe


Actually, saya nak cerita pasal pengalaman saya semasa ketiadaan elektrik!

Korang pun mesti dah biasa alami bekalan elektrik terputus kan??

Saya ingat lagi zaman sekolah dulu...Masa form 3, pernah takde letrik kat Pasir Mas...Area kampung saya je kot...Tetiba je terputus...Dah la tak iron lagi baju sekolah sebab selalu iron masa bangun pagi..So,nak tak nak kena pegi sekolah tanpa iron baju!...hehe

Sampai di sekolah, saya wat muka slumber je pakai baju dan tudung tak iron..Memang nampak sangat kot berkedut!...=_='......Tanya kawan-kawan, nampak kedut sangat ke?..Kawan cakap takde la nampak sangat...Saya pun buat cool je la...



Sekali...Dalam kelas Sains....Saya ditegur oleh Cikgu Agus...

"Awok dop gosok baju ko??"

Zapp!...Merah muka saya masa tu!!!...
Malu giler cikgu lelaki yang tegur...huhu

Saya jawab: "Tokleh nok gosok cikgu sebab takdop letrik dari male takdi lagi"


Cikgu pun angguk kepala je...


Dalam hati, terus rasa down...
Malu giler sebab dalam kelas tu, saya sorang je yang kena letrik terputus...huhuhu






Kesimpulannya, jangan gelakkan orang yang pergi sekolah pakai baju tak bergosok, baju warna kekuningan, kasut koyak rabak....Mungkin mereka tak mampu...Bila kita dah berada dalam situasi seperti mereka barulah kita tahu apa ertinya MALU!








SEKIAN



2 comments:

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI