May 06, 2012

Kisah DENGGI Saya....

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

(WARNING: Entry ini sangat panjang!)




DENGGI.......

Apa itu DENGGI?!...
Ada apa dengan DENGGI?!...
Kenapa takut sangat dengan DENGGI?!...


Semalam ada fogging kat kawasan perumahan saya..Tapi masa tu saya takde kat umah sebab gi melantak kat mcD...hihi...

Sebenarnya 3-4 hari sebelum fogging tu dah dapat flyer pasal nyamuk Aedes dah.....Inilah flyers itu......Sori housematess!...Lupa nak tunjuk kat korang.Ada je kat bilik ni..hik3




Baca ye...Jangan tengok je...hehe

BEBASKAN JOHOR DARI DENGGI!!


Johor sedang diserang demam Denggi ke sekarang sampai keluar pamplet camni?!...

Takutnya.....

Takut terkena demam denggi lagi.....huhu


Korang pernah kena demam denggi tak?...Saya PERNAH!!!.....Perit!...Takmo kena lagi...Cukup la sekali kena...huhu......Tragedi kena demam denggi ni berlaku ketika saya 2nd Year Degree kat USM dulu......



Pada suatu hari......






Ececece....Macam bercerita kat budak2 pulak...hik3


Saya tak ingat bila dan hari apa saya mula menunjukkan simptom-simptom terkena demam denggi ni..Tapi segalanya bermula apabila badan saya jadi letih yang teramat!...Balik dari kelas, badan rasa lesu sangat-sangat...Malam pulak asyik muntah dan sakit perut je...Seksa sangat masa tu..

Dalam fikiran,saya ingat saya dah keracunan makanan...Malam tu tido berendam air mata sebab teringat kat Ma..Yela..Sedih sebab Mama takde ketika demam...Wuwuwuwuuu

Keesokan harinya, habis kelas saya ajak kawan teman saya gi klinik Universiti kat Sg.Dua...Betul-betul depan gate utama USM....Masa tu paksa jugak diri untuk drive walaupun kaki rasa macam tak jejak tanah je..Nak tekan minyak pun tak larat..Tapi camne pun kena paksa diri jugak...Kalau tak, memang tak bergerak2 la kereta tu nanti...hihi




Klinik pertama : Klinik Universiti, Sg. Dua

Image from GOOGLE ..(Klinik tu bersebelahan dengan University Height ni)


Sampai sana, amik nombor dan tunggu giliran...Sampai turn, masuk bilik..Doktor Cina..perempuan....Dia cek suhu badan..Tinggi.!...38 Celcius...Dia tak bagi ubat..Cuma dia cakap " Awak mungkin kena demam DENGGI !"

Apa?!!

Masa tu rasa nak nangis je..Takut!...Sebab jiran saya kat kampung ada yang meninggal sebab DENGGI !!..wuwuwu

Kemudian, doktor suruh pegi Pusat Kesihatan kat dalam USM untuk amik darah....Saya berlalu dengan hati gundah gulana....Tak nak percaya ape cakap doktor!...hukhukhuk


Balik bilik berehat...Call ma cakap demam..Ma suruh berehat...Ok, Saya ikut cakap ma...


Bila badan lesu, mulut pun jadi tak lalu nak makan...So, saya tido dengan perut kosong..Tido tengah hari ya kawan2...hihi...Bangun tido, tengok kat tangan ada bintik-bintik merah!...Alamak!!...Apa pulak ni!!..wuwuwuwu

Call kawan a.k.a Sheina...Ajak dia gi klinik lain pulak..Kali ni saya tak drive, saya bonceng motor ngan dia..


Ini la kawan baik saya masa kat usm...^_^



Klinik kedua: Poliklinik Penawar, dekat kondo IVORY

Image from GOOGLE jugak...Takde gambar klinik...amik gambar bangunan keseluruhan je..hehe..Poliklinik tu kat hujung belah kiri..


Pagi pergi klinik, petang pegi klinik lagi...Mentang-mentang free..haha..(sebab klinik2 ni adalah klinik panel USM)..Tapi tak nak pegi klinik dalam USM sebab takut kena amik darah..hihi

Masuk, bagi IC dan Kad Matrik, tunggu nama di panggil.....Bila sampai masa, masuk bilik..Doktor lelaki...Alamak!...Segan la pulak nak tunjuk badan berbintik-bintik merah..>_<.....Nasib baik kat tangan ada bintik-bintik merah tu, so selak baju, tunjuk yang kat tangan je la...hihi

Alahai doktor Akbar Ali ni...Lembut giler suara..Sampai tak kedengaran apa yang dia cakap...Kan best kalau Doktor ARIL FATAH yang rawat masa tu...hahaha...Tetiba masuk watak drama Cinta Emelda pulak..>_<

Nak tahu doktor cakap apa?!

"Awak alergik ni...Takpe, jap lagi saya bagi ubat..Ok, awak boleh keluar!"

Oh...Lega rasanya masa tu!

Yeay!!...Aku tak kena DENGGI!..Sukanya....^_^

Kerana terlalu gembira, saya ajak Sheina pergi beli air kelapa dekat dengan Kompleks Bukit Jambul

Hihihihi.....

Balik bilik, berehat sambil makan ubat yang doktor bagi...

Bila malam menjelma, sakit datang lagi....Lenguh badan + Sakit Perut + Muntah!.....Tak tahan sangat.....Dalam hati , "Apa aku dah makan sampai alergik teruk macam ni"....Hukhukhuk

Malam tu tido berendam air mata lagi.....Ma....Nak balik!!


Selang sehari lepas pegi poliklinik Penawar, saya ajak Sheina pegi klinik Aman plak...Pun klinik panel USM...Kali ni yang jauh sikit dari USM...(takde la jauh sangat pun...hehe)...Sebab tak puas hati, demam tak kebah-kebah!..huhu





Klinik ketiga: Klinik Aman

Juga from Pakcik GOOGLE...Lupakan lelaki yang tidak dikenali itu...hihi



Pagi itu, selepas kelas, kami merempit ke klinik Aman...

Tiba di klinik, sama jugak prosedurnya..letak IC dan tunggu nama di panggil...Nasib baik tak ramai orang masa tu..Muka saya dah pucat macam tak cukup darah!.......Tunggu 10 minit, nama di panggil....Masuk bilik..Oh, doktor lelaki lagi....

Saya: " Doktor, saya rasa nak cek darah la..boleh tak?..Doktor kat Klinik U cakap kemungkinan saya kena Denggi!".....(Dalam hati, pasrah kalau kena amik darah)

Doktor: " Takpe2...Nah, amik botol ni..Awak pegi toilet..Saya nak uji air kencing awak"

Pulak dah...Dengan badan yang lesu, saya melangkah ke toilet untuk menunaikan hajat doktor....erkk!...hihi

Ok...selepas 2 minit di analisis, doktor memberi kata putus, " Awak kena kencing kotor ni. Kejap lagi amik ubat dekat dispensary ya!" 

Hmmm....Bertambah-tambah ubatnya...huhu


Balik bilik, telan ubat yang di beri....Bintik-bintik merah tak hilang2 jugak....Petang tu call ma, cakap dah tak tahan dah ni..Rasa nak pegi hospital...Ma cakap, sabar...Esok abah datang amik!

Yeay!!...Kerana mendengarkan ayat mama saya itu, saya rasa sedikit lega....Tapi, tiba waktu malam..Menangis lagi sebab tak boleh tido...Bila dah dapat tido, roommate saya cakap saya mengigau panggil "MA" ...hihihi

Hari Sabtu....Family tiba di USM untuk amik saya...Hari yang sama jugak, kami pulang ke Pasir Mas...

Sampai umah malam...Lega dapat balik rumah sendiri...>_<

Hari Ahad, petang lepas asar, abah bawak pegi klinik....Klinik Aziz kat Pasir Mas....Doktor cek suhu badan....40 Darjah Celcius!!...Panas giler...Saya cakap kat doktor, tolong uji darah sebab takut kena denggi..Then, doktor pun amik darah...

Dan...Keputusannya......

ANDA POSITIVE KENA DENGGI!

Wah...macam kena penyakit dasyat pulak kan..hihi

Doktor: "Awak amik surat ni, pegi Hospital Pasir Mas, serah kat kaunter kecemasan"

Saya: "Baiklah doktor".....(Pasrah!...T_T)

Dengan sehelai sepinggang, ma, abah dan saya menuju ke HPM...Masuk kat wad kecemasan...Berbaring atas katil selama 30 minit...Dalam hati, kenapa la aku yang kena denggi!..wuwuwuwu...

Selepas beberapa prosedur, maka menetaplah saya di wad wanita di HPM selama 5 hari....

Sehari : 4 botol air masuk dalam badan + 2 kali darah di ambil...Habis lebam2  lengan...hukhukhuk

Tapi, seronok jugak bila sakit ni....Macam2 boleh request!...Nak makan itu, nak makan ini..Cakap je nak apa, confirm dapat!...Haha...Tapi, bila sampai makanan depan mata, tak boleh makan pun sebab takleh nak menelan makanan + takde selera...huk3

Di sebabkan saya sorang kena denggi, 1 blok hostel kena fogging.Bilik saya kat tingkat 7.Tingginya nyamuk terbang!...hihi....Malah, kes saya ni dikira special kes sebab kena denggi kat Penang, tapi berubatnya kat Kelantan...hihi...Maka, habis 1 kampung kena fogging jugak sebab saya dah bermalam 1 malam kat umah sebelum masuk wad. So, doktor takut2 nyamuk dah gigit saya, dan berkemungkinan boleh gigit orang lain jugak!...huhuhu

Inilah Kompleks RST (Restu, Saujana, Tekun), USM......Selama 3 tahun di USM, saya duk kat sini laa...Hostel USM banyak, tak payah susah2 nak cari rumah sewa...>_<




Ok la....itulah kenangan "MANIS" saya ketika kena denggi....Tu belum cerita lagi pasal anak jiran sebelah katil saya dalam wad yang panjang tangan!...Suka hati dia je nak curik-curik duit orang...huhu...Tapi,malas la nak cite...Nanti boring pulak korang nak baca...Ni pun dah panjang berjela dah ni...hihi

Apapun, korang selalu la cek2 kat seluruh kawasan rumah ya...Takut2 ada nyamuk aedes membiak!


INGATLAH!...DENGGI BOLEH MEMBAWA MAUT!!!



SEKIAN

No comments:

Post a Comment

 
All copyright © by Tengku's .DATANG LAGI